Followers

Wednesday 31 July 2013

Di Persimpangan Mati

Siddiq si lelaki antogonis berketurunan bugis dari Selatan Tanah Air, tidak pernah tahu bila dan di mana dia lahir, yang ada padanya cuma kad pengenalan ibunya serta sekeping nota dengan kata-kata " Saya terpaksa... tolong jagakan Siddiq untuk saya". Kerana kenakalan terlampau, dia telah dihalau pada usia 15 tahun dari rumah Anak Yatin Berkat... dan sejak sekian itu juga dia hidup merempat. Kota Selatan Kota Metropolitan yang telah menjadikan Siddiq seorang Jantan. Kesusahan kepayahan menjadi pengemis jalanan telah mendewasan Siddiq lebih awal dari usianya. Kerna itu juga dia tidak pernah takut akan apa mahupun sesiapa. 

Jenayah pertamanya kerana sesuap nasi. Setelah meminta dan tidak diberi, Siddiq mengambil inisiatif sendiri dengan mencuri.  Sekiannya berlaku berulang-ulang memastikan perutnya kenyang. Enam tahun berlalu dan kini usia Siddiq genap dua puluh satu. Masih lagi mencari arah tuju, arah agar dia punya sasaran. Moga-moga hidupnya tidak terasa seperti dipersiakan.

....................

   
.........Jalan menuju cahaya itu di iringi memori sehayat kehidupan... Segala kebaikan... segala kejahatan... dapat diperlihatkan menjadi tontonan sebagai nadi keinsafan yang telah lambat untuk dia memikirkan taubat. 

No comments:

Post a Comment